Odpowiedź i interpretacja Ministerstwa Finansów w sprawie podatku VAT.
Szanowni Państwo,
Rozmowy prowadzone przez połączone siły wszystkich stowarzyszeń i związków działających w naszym środowisku zaowocowały na koniec poniższymi pismami Ministerstwa Finansów, które ostatecznie rozstrzygają wszelkie problemy z podatkiem VAT w teatrach.
Maciej Englert
MINISTERSTWO FINANSÓW Departament Podatków Pośrednich PP3-812-866/2004/AP/2681PP |
WARSZAWA, 2004-08-18
Związek Zawodowy AI. Ujazdowskie 45 |
W związku z pismem z dnia 30 lipca 2004r. w sprawie wyjaśnienia kwestii dotyczącej stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do usług świadczonych przez aktorów, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje: Zgodnie z art. 43 ust. 1 i poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (objęte grupowaniem PKWiU ex 92) – zwolnione są od podatku od towarów i usług, z wyłączeniami określonymi w tej pozycji.
Natomiast z załącznika nr 3 do ww ustawy wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku w wysokości 7% podlegają usługi wymienione w poz. 156 i 157 oraz w poz. 162 tego załącznika. Wskazać przy tym należy, iż w punkcie 2 objaśnień do załącznika nr 3 do ww ustawy z dnia 11 marca 2004r. zawarta jest informacja, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.
W świetle powyższego, usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jeśli związane są z kultura. (tzn. mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 92) korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 ww ustawy. A zatem, aby ostatecznie stwierdzić czy usługi świadczone przez aktorów objęte są zwolnieniem od podatku od towarów i usług, należy dokonać klasyfikacji tych usług w celu upewnienia się, czy mieszczą się one w grupowaniu PKWiU 92 “Usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem”. Obowiązek właściwego zaklasyfikowania usług ciąży na podatniku.
Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, które nie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92, korzystają z opodatkowania według stawki podatku w wysokości 7% zgodnie z poz. 162 załącznika nr 3 do ww ustawy.
Jednocześnie Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w indywidualnych sprawach podatników tryb udzielania pisemnych informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego oraz organy właściwe do udzielania tych informacji regulują przepisy art. 14a § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, póz. 926 ze zm.).
Do wiadomości:
Dyrektor Izby Skarbowej
p.o. ZASTĘPCY DYREKTORA
Departamentu Podatków Pośrednich
Urszula Osowska – Szyk
Załącznik
Interpretacja nr……
Ministra Finansów z dnia 2004 r.
w sprawie art. 29 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz.U. Nr 54, poz. 535)
Panie, Panowie
Dyrektorzy izb skarbowych
Naczelnicy urzędów skarbowych
Dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej
wszyscy
Na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w celu ujednolicenia zasad stosowania art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ). zwanej dalej “ustawą o VAT”, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
- Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót, którym jest należna kwota z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Za obrót uważa się także otrzymaną dotację, subwencję i inną dopłatę o podobnym charakterze związaną z dostawą lub świadczeniem usług.
- Z analizy w/w przepisów art. 29 ust. 1 wynika, że dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze jest elementem składowym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług jedynie w przypadku, gdy jest związana z dostawą lub świadczeniem usług, tzn. w przypadku, gdy podstawą obliczenia dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze jest należność za dostawę lub wykonaną usługę. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają np. dotacje do cen biletów kolejowych (podstawą obliczenia dotacji jest wartość różnicy między ceną biletu a rzeczywistym kosztem usługi).
- Brak jest natomiast podstaw do opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o charakterze celowym lub podmiotowym, udzielanych przez podmioty władzy publicznej (takie jak Ministerstwo Kultury, terenowe organy administracji państwowej lub jednostki samorządu terytorialnego) na rzecz instytucji kultury lub innych podmiotów wykonujących powierzone im zadania publiczne w sferze kultury.